بنیانگذاران فرقه مجاهدین با پوشش اسلام اما عملکردی کاملاً منطبق بر مکتب مارکسیست، سازمانی را که می توانست بعنوان یک حزب مطرح در پس از سقوط حکومت پهلوی فعالیت های سازنده داشته باشد را به سرنوشتی دچار کردند که امروز بعنوان منفورترین فرقه ضد میهنی و ضدانسانی شناخته می شود.

ایده ی نیاز به روش نوین مبارزاتی برای مقابله با امپریالیسم آمریکایی و استبداد پهلوی در واقع بهانه ای بود برای خوراندن تفکرات مسموم موسسین و سرکردگان فرقه مجاهدین به هواداران و اعضاء این فرقه، که فریب هیجان و ادعاهای روشنفکری امثال حنیف نژاد را خوردند.

اما جالب است که سرکردگان این فرقه، اتفاقاً ضربه ی اصلی را توسط یکی از جو زده ترین مدعیان مارکسیست در بین خودشان خوردند. مسعود رجوی که عملکرد این سالیانش نشان از استعداد ذاتی او در ایجاد انحرافات عقیدتی و اخلاقی دارد همان کسی است که مرگبارترین ضربه به فرقه مجاهدین را زد.

بنا بر اظهارات پرویز معتمد، افسر ساواک و مسئول دستگیری سرکردگان فرقه مجاهدین، مسعود رجوی بود که با ساواک کمک کرد تا سرکردگان مجاهدین دستگیر شوند و پس از آن ساواک اعلام کرد اپوزیسیون شاهنشاهی رسماً منهدم شده است.

اما سرنوشت مبارزه با حکومت پهلوی و پیروزی تفکر اسلامی که خواست آحاد مبارزین بود بخوبی اثبات می کند که تشکیل و روش های مبارزاتی فرقه مجاهدین چیزی جز ادعاهای روشنفکری سرکردگانش برای عملی ساختن عقاید استبدادیشان نبوده است. و اِلا اگر رویه ی عادی انقلابی را طی می کردند و خالصانه و بی مدعا تنها در فکر مبارزه با طاغوت بود، امروز هم این سرنوشت فلاکت بار را پیدا نمی کردند.